Markthal rotterdam


De Markthal is ontworpen door architectenbureau MVRDV. Het grijze natuurstenen gebouw heeft een boogvorm als van een hoefijzer. Tussen de binnen- en buitenboog zijn de genoemde appartementen gebouwd. Het gebouw heeft aan beide kopse kanten een glazen gevel. De gelamineerde glaspanelen, waarvan de meeste vierkant en 148,5 centimeter breed zijn, zijn gehangen in een kabelnetgevel van 34 meter hoog en 42 meter breed, die daarmee de grootste van Europa is. Iedere gevel telt 26 verticale en 22 horizontale kabels.

De binnengevel van de Markthal is bekleed met een 11.000 m² (twee voetbalvelden) groot kunstwerk van Arno Coenen en Iris Roskam, getiteld Hoorn des Overvloeds. Deze titel verwijst naar de Cornucopia, een hoorn uit de Griekse mythologie die overvloed en verzadiging symboliseert.[7] Het kunstwerk toont sterk uitvergrote vruchten, groenten, granen, vissen, bloemen en insecten. Op de achtergrond is ook de St. Laurenskerk met toren te zien. Voor de vervaardiging van de animatie is gebruikgemaakt van digitale 3D-technieken. Voor het renderen van het enorme bestand van 1,47 terabyte werden servers gebruikt die ook gebruikt worden voor de films van Pixar Studios. De digitale animatie werd opgedeeld in blokken en geprint op geperforeerd staal, de 4.000 panelen.

In 2014 ontstond internationale media-aandacht hiervoor. Sommige publicaties noemden het 'het grootste kunstwerk ter wereld' (een bewering die waarschijnlijk niet klopt) of 'de Sixtijnse Kapel van Rotterdam'. Coenen en Roskam hebben het werk gerealiseerd in samenwerking met een team van zes specialisten.  (bron : Wikipedia)