• 5X PRAKTISCHE FOTOGRAFIETIPS VOOR OP REIS

Gepubliceerd op 25 juni 2018 19:03

Het is bijna zomervakantie, de geslaagden onder ons hebben al vakantie, er gaan vast veel mensen op reis, dus het leek me toepasselijk om wat praktische fotografietips te geven voor op reis.

1. Ga voor comfort

Hoewel ik weet dat mijn full frame DSLR camera de mooiste foto’s maakt, neem ik op stedentrips toch liever een compacte en lichte camera mee. Een full frame camera is natuurlijk vrij groot en zwaar.  Je kan hem niet zomaar opbergen in een handtas en als je hem de hele dag mee moet sjouwen ga je het aan het einde van de dag ook voelen aan je nek, schouder of rug. Tegenwoordig kan je met kleine camera’s ook hele mooie foto’s maken. Zeker goed genoeg om te delen op Instagram en Facebook. Daarom kies ik liever voor een kleine camera voor op reis.

2. Kies een wijde lens

Op reis kom je heel veel verschillende dingen tegen die je kan fotograferen: architectuur, mensen, eten, details, etc. Dat maakt het soms moeilijk om te bepalen wat voor lens je mee moet nemen. Ik neem op vakantie altijd maar 1 lens mee, want ik weet dat ik toch geen zin heb om lenzen te verwisselen of een extra lens mee te sjouwen. Op mijn Nikon J5 zit standaard de 10-30mm lens, en áls ik een DSLR meeneem is dat met een 18-55mm, 24mm of 35mm lens. Ik ga dus meestal voor een lichte lens en een wat wijdere, omdat je daar wat flexibeler mee bent.

3. Schiet in JPEG

Dit zou ik normaal nooit adviseren, maar voor vakantiekiekjes vind ik het persoonlijk best wel veel gedoe als ik in RAW schiet, omdat ik die allemaal zou moeten nabewerken. Daarom schiet ik liever in JPEG zodat ik de foto’s niet per se hoef te bewerken, tenzij ik ze echt op m’n blog ga zetten of ga printen. Het is gewoon veel sneller en vakantie moet wel vakantie blijven. Maar ik praat natuurlijk vanuit het oogpunt van een fotograaf. Ik fotografeer dagelijks als werk. Als jij in het dagelijks leven juist niet vaak de kans hebt om te fotograferen en op vakantie wel, en als je het leuk vindt foto’s na te bewerken, zou ik zeker aanraden om in RAW te werken. Daarmee heb je veel meer mogelijkheden in Lightroom en Photoshop.

4. Camera met WiFi

Eén ding waar ik niet alleen op vakantie maar ook in het dagelijks leven niet zonder kan is een camera met WiFi. Daarmee kan ik direct nadat ik een foto heb gemaakt de foto sturen naar mijn telefoon en hem delen online. Super handig en in mijn geval een veel betere kwaliteit dan een foto van m’n telefoon. 

5. Wees alert

Tot slot een veiligheidstip. Wees alsjeblieft alert als je aan het fotograferen bent. Ik weet als geen ander hoe geconcentreerd je bezig kan zijn met foto’s maken en daardoor niet door hebt wat er om je heen gebeurt. Wees voorzichtig op hoogtes, kijk uit waar je loopt, kijk uit voor auto’s en fietsers en doe geen gekke dingen. Wees ook alert voor diefstal! Hou je tas en camera in de gaten en draag je camera niet los om je schouder maar schuin over je lichaam, zodat mensen het niet van je schouder af kunnen trekken. Draag een merkloze camerariem als je die hebt. Als je een dure camera hebt zou ik ook kijken naar wat er vergoed wordt met je reisverzekering of een aparte cameraverzekering afsluiten.


«   »