• Tips voor het fotograferen van vallende sterren

Gepubliceerd op 20 oktober 2017 17:49

Tips voor het fotograferen van vallende sterren

• Hoe donkerder het is, des te beter. Het is aan te raden om zo ver mogelijk weg te blijven van het stadse gebied. Hier vind je namelijk veel kunstmatige lichtbronnen, die je beeld kunnen verstoren. Door donkere plekken in de natuur op te zoeken, vergroot je de kans om prachtige beelden te schieten.

• Voor het fotograferen van vallende sterren, zijn lange sluitertijden essentieel. Stel je je sluitertijd in op enkele minuten (met de BULB-stand van je camera) dan heb je veel kans om een vallende ster te vangen, maar de sterren veranderen dan wel in streepjes. Je kunt nu wel kiezen voor een lage iso van bv 100.

• Wil je liever de sterren als puntjes, stel dan je sluitertijd in op 600/brandpunt, dus 600/24mm = seconden of 600/12mm = 50 seconden.
Door de kortere sluitertijden zul je nu wel je iso-waarde hoger in moeten stellen. Je kunt bijvoorbeeld een iso-waarde van 800 of 1600 kiezen.

• Neem daarom altijd een statief en eventueel een draadontspanner of afstandsbediening mee. Zo voorkom je bewegingsonscherpte in je foto. Wat ook een aanrader is, is het gebruik maken van een objectief met een zo groot mogelijke hoek, bijvoorbeeld een 24mm objectief. Zo pak je een groot deel van het zichtveld mee.

• Zet je diafragma ver open, dus een klein getal, bijvoorbeeld F2.8. Op die manier valt er zoveel mogelijk licht in je camera.

• Zet de autofocus uit en stel je objectief handmatig scherp op een ster, of als dat niet goed lukt op oneindig. Controleer je scherpstelling door in te zoomen achterop je camera en pas de focus zo nodig aan.

• Soms kan het enige tijd duren voordat er een vallende ster te zien is. Maak het jezelf daarom zo comfortabel mogelijk terwijl je wacht. Neem een (lig)stoel of een matje mee om op te kunnen zitten of liggen tijdens het waarnemen. Ook warme kleding en/of een slaapzak is een aanrader, de nachten in oktober zijn vaak niet warm.


«   »