• Tips handmatig scherpstellen

Gepubliceerd op 20 februari 2017 18:28

Tips handmatig scherpstellen

Tip: voordat je begint met handmatig scherpstellen, is het belangrijk dat je je camera en objectief (wanneer mogelijk) beiden op M (manual focus) zet. Op die manier voorkom je schade aan een van de twee.

Het principe van handmatig scherpstellen is heel simpel. Je draait aan de scherpstelring, totdat het beeld in de zoeker scherp wordt weergegeven. In de praktijk blijkt dit soms toch lastiger dan het klinkt. En mijn belangrijkste tip is daarom:

Tip: oefen handmatig scherpstellen vaak en in verschillende situaties.

Het zou toch zonde zijn als zich een prachtig fotomoment voordoet, waarin de autofocus het niet doet en je niet goed weet hoe je handmatig moet scherpstellen?

Handmatig scherpstellen wordt vaak toegepast bij macro- en landschapsfotografie. Op die manier heb je als fotograaf de grootste invloed op het exacte scherpstelpunt in je foto. Gebruik je hierbij een statief (iets dat ik je zeker zou aanraden!)? Dan heb ik nog twee tips voor je:

Tip: maak gebruik van live view tijdens het scherpstellen. Hiermee kun je inzoomen, waardoor je veel beter ziet of je goed hebt scherpgesteld dan door de zoeker.

Tip: zet je beeldstabilisatie uit, wanneer je vanaf een statief fotografeert.

Sommige objectieven en camera body's maken gebruik van beeldstabilisatie om scherpere foto's te kunnen maken. Deze functie werkt heel goed om bewegingsonscherpte te voorkomen wanneer je uit de hand fotografeert. Maar fotografeer je vanaf een statief, dan kan het juist tegen je werken met onscherpe foto's als resultaat!


«   »