• TIPS VOOR HET KRIJGEN VAN EEN BOKEH-EFFECT IN EEN FOTO

Gepubliceerd op 23 januari 2019 om 16:44

Een bokeh-effect creëer je met een groot verschil tussen scherpte en onscherpte in je foto. Ik snap dat je je nu afvraagt hoe je dit precies voor elkaar krijgt. Daarom heb ik onderstaande tips opgesteld. Door deze 5 tips op te volgen krijg je een tof bokeh-effect in je foto's.

 

Tip 1: Gebruik de juiste lens

 

Hoewel het bokeh-effect eerder afhankelijk is van je techniek, bepaalt de lens ook voor een groot deel de kwaliteit van de bokeh. Een mooie bokeh bestaat vaak uit zachte en ronde lichtbolletjes op de achtergrond. Dit effect wordt door het aantal 'lamellen' van je lens bepaalt. De diafragmalamellen bepalen namelijk de vorm van de lensopening. Hoe meer diafragmalamellen, hoe ronder de lensopening is en hoe egaler je bokeh uiteindelijk wordt.

Tip 2: kies het juiste diafragma

 

In een foto met bokeh-effect is de achtergrond vaag en de voorgrond scherp. Dit creëer je met een kleine scherptediepte, ofwel een grote lensopening. Een grote lensopening bereik je met een klein diafragmagetal. Kies voor een diafragma van f/2.8 of f/1.8 als je dat hebt. Op deze manier krijg je het mooiste effect. Als je de focus vervolgens op het onderwerp legt dat je scherp wilt hebben, zal je zien dat alles eromheen wazig wordt.

Tip 3: kies een geschikt onderwerp

 

De meeste fotografen gebruiken het bokeh-effect in portret- en macrofotografie. Bij een portretfoto wil je dat de persoon scherp is en de achtergrond wazig. Hetzelfde geldt voor een macrofoto van bijvoorbeeld een bloem. Daarnaast is een bokeh ook erg leuk in foto's van details van bijvoorbeeld een stof. Nog een tip: zijn er op de achtergrond allemaal lampjes te zien in je beeld? Pas dan zeker het bokeh-effect toe. De lampjes veranderen dan in mooie wazige bolletjes.

Tip 4: ga dicht bij je onderwerp staan

 

Hoe dichter je op je onderwerp staat, hoe makkelijker je het bokeh-effect krijgt in je foto. Op deze manier komt het onderwerp los van de achtergrond. Als je dicht op het onderwerp gaat staan, wordt de achtergrond sneller wazig. Hierdoor wordt het bokeh-effect groter. Lukt het niet om dichterbij te komen? Gebruik dan een zoomlens om het onderwerp dichterbij te halen. Gecombineerd met een groot diafragma levert dit een mooi resultaat op.

Tip 5: stel scherp op je onderwerp

 

Dit klinkt natuurlijk erg logisch, maar het is erg belangrijk om goed scherp te stellen op je onderwerp. Ligt de focus niet op het juiste onderwerp, dan wordt je bokeh niet zoals je hem had voorgesteld. Met de autofocus leg je de focus gemakkelijk op het juiste deel van het beeld. Als je heel dicht op het onderwerp fotografeert, gebruik je de handmatige focus. Het lukt je camera dan namelijk niet altijd om het onderwerp goed scherp te krijgen.


«   »