• Fotograferen met een glazen bol

Gepubliceerd op 9 februari 2018 10:02

 

Fotograferen met een glazen bol 

Fotograferen met een glazen bol

Hieronder een aantal tips voor het fotograferen met de glazen bol.

Tip 1:
Voor het fotograferen met een glazen bol is het mooi om een vrij groot diafragma te gebruiken, hierdoor word het beeld in de bol scherp en wat je er omheen is wazig. Gebruik ook niet een te groot diafragma omdat de randen van de bol dan ook wazig worden.
Ik gebruik zelf meestal een diafragma van 6 of hoger.

Tip 2:
Wat ik ook al in het voorstukje vertelde, een glazen bol is een vergrootglas, waarmee je moet uitkijken voor de zon.
Maak daarom geen foto’s tegen de zon in omdat hierbij de sensor van camera zal beschadigen.
Ook moet je uitkijken als je de bol ergens neerleg om te fotograferen dat de omgeving niet in de brand vliegt, dit gaat sneller als je denkt.

Tip 3:
Maak een pijpje(pvc) van een paar centimeter hoog waar je de bol op kan zetten, hierdoor staat de bol wat stabieler.
Als je dit pijpje niet op de foto wil kan je altijd een foto met bol maken en eentje zonder en deze in Photoshop samen voegen zonder het pijpje.

Tip 4:
Leg iets over de bol heen als je gaat fotograferen zoals een blad of takje, als je later de foto omdraai zal de bol niet zweven maar lijkt het net of de bol in het blad of op het takje ligt.


«   »