• Winterfotografie tips

Gepubliceerd op 7 februari 2018 09:54

Sneeuw fotograferen

Het belangrijkste bij wintersportfotografie is eigenlijk wel de sneeuw die je vast gaat leggen. Dit is niet altijd makkelijk en vergt enige specifieke aanpak. Sneeuw kan gauw een blauwe waas over zich heen krijgen op foto's en daarom is het belangrijk om de foto iets te overbelichten, want een sneeuw-foto kan ook donker ogen. De blauwe zweem over je foto's kun je voorkomen door een warme witbalans te gebruiken, bijvoorbeeld de instelling 'schaduw'. Ook is het slim om te fotograferen in raw-formaat, want ook in de nabewerking kun je de blauwe zweem goed aanpassen.

Zoek de hoogte op

Gedurende een wintersportvakantie kom je uitzichten tegen waar je u tegen zegt. Zoek daarom ook met je camera de hoogte op om deze vast te leggen. Dit kan door in de skilift te gaan zitten of vanaf een top van een berg. Zorg er wel voor dat je de camera aan je lichaam vast hebt zitten, vooral in een open stoeltjeslift!! Je camera moet niet terecht komen in de meters sneeuw onder je.

Actiefoto's maken!

Je kunt spectaculaire actiefoto's maken van het skiën of snowboarden in je vakantie. De witte besneeuwde omgeving zorgt ervoor dat de sporter in de foto goed centraal komt te staan, vooral wanneer diegene een felgekleurd skipak aanheeft! Wat wel belangrijk is bij actiefoto's is de snelheid van je sluitertijd. Om de beweging van de skier of snowboarder te bevriezen, moet je met een korte sluitertijd fotograferen. Ook is het handig om je camera op de burst-mode te zetten, zodat je bij het ingedrukt houden van het knopje op je camera veel meer foto's achter elkaar maakt. Zo zit er altijd wel een gave actiefoto tussen!

Fotografeer het landschap

Besneeuwde bergen en bomen en de uitzichten hierop zijn prachtige landschappen om te fotograferen. Denk hier wel weer aan de eerste tip over het gebruik van je witbalans! Een prachtige strakke blauwe lucht tegen het landschap met de witte sneeuw levert mooie plaatjes op! Is het een zonnige dag? Gebruik dit dan, want met de zon is de sneeuw ook altijd witter! In de schaduw lijkt sneeuw vaak snel blauwer.

Accuduur en batterijen

Bij lage en koude temperaturen is de accuduur van je camera wat korter. De batterij gaat als het ware sneller leeg bij kou. Neem daarom een opgeladen reserveaccu met je mee of een extra paar batterijen. Je moet het perfecte wintersport moment natuurlijk niet missen door een lege accu of batterij!


«   »