9 TIPS VOOR EVENEMENTENFOTOGRAFIE

Gepubliceerd op 25 juli 2020 om 14:49


Evenementenfotografie is een vak apart. Voor veel fotografen is het lastig om van een evenement, wat bij vlagen niet zo spannend is, toch mooie en uitdagende foto’s te maken. In deze blog worden een aantal tips uitgelicht waar je rekening mee moet houden bij het fotograferen van een evenement.

1. Probeer eens te veranderen van perspectief. 

Om ervoor te zorgen dat jouw foto’s uiteindelijk kenmerkend zijn is het noodzakelijk om het evenement vanuit alle hoeken te fotograferen. Probeer altijd ruim op tijd op locatie te zijn om je werkomgeving te verkennen. Breng voor jezelf in beeld wat de meest interessante perspectieven zijn.

2. Probeer ook foto’s zonder flits te maken

In sommige gevallen is er weinig licht beschikbaar. Daarom is het natuurlijk handig te fotograferen met een flitser. Direct licht kan in vele vormen van fotografie lelijk en sfeerloos overkomen. Waak hiervoor. Maar in sommige gevallen kun je met kunstlicht of het ‘kleine’ beetje natuurlijk licht mooi en creatief uit de hoek komen.


3. Wel flitslicht? Match dit met het bestaande licht

Meestal worden evenementen belicht met veel kunstlicht. Dit soort lichten hebben dan ook een kleurtemperatuur van om en nabij 3500K. Het licht van je flitser is 6500K. Zodra je dit gaat mixen is het lastiger om dit in de nabewerking mooi te krijgen. Zo kan je kleurfilters gebruiken op flitser en je camera af te stemmen op het aanwezige licht.

4. Wees creatief met lenzen

Bij evenementen kan je altijd experimenteren. Wellicht een goed moment om een keer te experimenteren met een Tilt Shift techniek? Of juist een extreme fisheye lens van 4mm. Hoe dan ook, wees creatief in je lenskeuze.

5. Houd de focus op detail!

Ga altijd op zoek naar de details die een evenement uniek maken. Kijk verder dan alleen het podium. Richt je ook tot het publiek en probeer de emoties vast te leggen. Ga op zoek naar de actie maar vergeet niet wat de belangrijkste shots zijn voor de opdrachtgever.

6. Probeer de interacties te fotograferen

Spontaniteit en humor doen het altijd goed op beeld. Probeer alert te zijn tijdens een speech of een interactie. Houd de camera altijd gereed en wees op tijd voor die speciale momenten. Komt er een vraag uit het publiek, speelt de presentator met zijn stem, misschien een prikkelende opmerking. Als fotograaf moet je dit aanvoelen en op tijd paraat staan.

7.  Maak mooie foto’s van de locatie

Waarschijnlijk heeft de opdrachtgever zijn best gedaan om een mooie locatie uit te kiezen. Fotografeer deze dan ook niet alleen van binnen, breng ook de buitenkant mooi in beeld. De opdrachtgever wil zich trots voelen en kunnen zeggen; daar hebben wij een te gek evenement georganiseerd!

8. Stop niet meteen als het evenement is afgelopen

Als het evenement afgelopen is, vlucht niet gelijk de deur uit. Doe net even wat extra moeite voor de opdrachtgever, op de lange termijn wordt dit beloond. Zodra het evenement is afgelopen is er wellicht nog een extra kans om unieke foto’s te maken. Denk aan tevreden mensen die het terrein verlaten, een toevallige ontmoeting. Tevens geeft dit een correct beeld bij de opdrachtgever en vergeet achteraf je contactpersoon niet te bedanken.

9. Breng het merk en signing van de opdrachtgever in beeld

Niet geheel onbelangrijk natuurlijk. Probeer op subtiele wijze logo’s & branding mee te nemen in je fotografie. Probeer dit natuurlijk op een mooie beeldende manier. Zorg dat het duidelijk is wie de host van het evenement is. De opdrachtgever kan hier natuurlijk om vragen.



«