• TIPS VOOR PRACHTBEELDEN TIJDENS DE DONKERE UURTJES

Gepubliceerd op 23 augustus 2019 18:16


tips voor prachtbeelden tijdens de donkere uurtjes

 

1. Diafragma


Het is handig om je diafragma steeds op dezelfde waarde te houden en je belichting alleen aan te passen met je sluitertijd. Als je je diafragma aanpast beïnvloed je daarmee namelijk ook je scherptediepte. 

Overigens presteren de meeste objectieven het best met een diafragma tussen f/8 en f/11. Je hoeft daar natuurlijk niet aan vast te houden, je kunt ook waardes van bijvoorbeeld f/16 gebruiken als je dat wilt. 

Het voordeel van het verder 'dichtschroeven' van je diafragma is dat je mooie sterren zult zien ontstaan in de lampen.

 

2. HDR

Als het contrast tussen licht en donker te groot wordt (bijvoorbeeld 's avonds met veel straatverlichting) is HDR toch wel de uitgelezen oplossing om tot een goed belichte foto te komen. 

Het kan zijn dat je aan drie foto's voldoende hebt, zelf maar ik er vaak vijf tot zes. De gemaakte opnames voeg je naderhand samen in Adobe Photoshop/Lightroom tot een HDR-foto.

3. Belichtingstrapje


Als je je eerste neutrale opname (belichtingscorrectie op nul) maakt krijgen schaduwen en donkere beeldpartijen vaak wel voldoende detail. 

Als je echter ook lichtere delen voldoende detail wil geven kun je bijvoorbeeld een tweetal nieuwe opnames maken waarbij je de sluitertijd telkens halveert (dus verkort) met één stop. 

Maar het kan ook zijn dat een HDR-belichtingstrapje om bijvoorbeeld 3 stops onder- en overbelichting vraagt. Iedere lichtsituatie is weer verschillend!

4. Beeldstabilisatie


Bij avondfotografie gebruik je doorgaans een stevig statief, waardoor je camera mooi stil staat en je geen last hebt van bewegingsonscherpte. 

Vergeet dan niet om de beeldstabilisatie op je camera of objectief uit te zetten. Doe je dat niet, dan blijf de stabilizer voortdurend bezig met tegenbewegingen om je foto's bewegingsvrij te krijgen. Dat kan uiteraard een nadelig effect hebben op de scherpte in je foto. 

Als je het helemaal goed wilt doen zou je een draadontspanner, afstandsbediening of zelfontspanner kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat zelfs het indrukken van de ontspanknop niet voor bewegingsonscherpte gaat zorgen.

 

5. Iso en ruisonderdrukking

Als je een statief gebruikt kun je de iso-waarde lekker laag houden om zo ruis zoveel mogelijk te voorkomen. Iso 100 is vrij gebruikelijk bij avondfotografie. 

Vergeet ook niet om de ingebouwde ruisonderdrukking uit te schakelen, anders ben je bij het wegschrijven van je fotobestand net zoveel tijd kwijt als de belichtingstijd. 

Als je bijvoorbeeld de maximale belichtingstijd van 30 seconden inzet, kun je daarna ook 30 seconden wachten voor je weer een nieuwe opname kunt maken. Bovendien is de ruisonderdrukker van camera's vrij agressief, je kunt eventuele ruis beter in de nabewerking verwijderen.

 

 



«   »