• Tips voor fotograferen in de regen

Gepubliceerd op 14 maart 2019 18:57

Tip 1

Fotografeer zonder uitzondering op een statief en gebruik een draadontspanner. Het statief moet zwaar genoeg zijn om bij eventuele wind stabiel te blijven. Onderschat dit aspect niet; de geringste wind veroorzaakt direct trilling wanneer je camera op de hoogste stand van je statief staat.

Tip 2

Stel handmatig scherp met behulp van live-view. Met de vergrotingsfactor kun je erg nauwkeurig scherpstellen; de autofocus is 's avonds onbetrouwbaar. 

 Tip 3

Stel hyperfocaal scherp, diafragma maximaal f/11. Dat voorkomt diffractie (en kwaliteitsverlies in je RAW) en sluitertijden worden niet overbodig lang met overstraling als gevolg. Hyperfocaal wil zeggen: kies een scherpstelpunt op ongeveer een derde van de gewenste scherptediepte.

Tip 4

Gebruik (bij een brandpuntafstand van 85mm of meer) de spiegelopklapfunctie om elke mogelijke trilling te voorkomen met onscherpte in je foto als gevolg.

Tip 5

Wees niet bang om iets hogere ISO waardes te gebruiken zodat je sluitertijden niet onnodig lang worden met ruis en overstraling (van neonlicht) als gevolg.

Tip 6

Kies zorgvuldig je positie ter voorkoming van met name reflecties (en overstraling) veroorzaakt door straatverlichting. Check dat eerst met try-out shots.

Tip 7

Maak van niet bewegende onderwerpen 6 of meer verschillende belichtingen, van onder- naar overbelicht en voeg die samen tot een HDR file. Er ontstaat een neurtaal file dat prima te bewerken is; je kunt naar wens contrast verhogen en verscherpen.

Tip 8

Motion blur veroorzaakt door verkeer kun je beïnvloeden door de sluitertijden langer of korter te maken, variërend van 0,5 tot 1,5 seconde. De bereikbare effecten zijn legio: van lange lichtsporen tot kleuren als penseelstreken (zie foto's). 

 Tip 9

Wanneer je de ideale positie hebt gevonden en je camera settings (scherpstelling, diafragma en sluitertijd) zijn in orde maak dan een serie foto's (minstens 10) vooral wanneer je met motion blur effecten wilt bereiken want de hit rate is meestal erg laag.

Tip 10

Draag vooral tijdens de winter warme beschermende kleding; je beweegt niet veel waardoor je het sneller koud krijgt dan je denkt. Neem daarnaast materiaal (bijvoorbeeld een flink stuk plastic) mee om je camera en lenzen af te dekken bij een plotselinge regenbui. 


«   »