• FOTOGRAFIEzine NIEUWS


Fotografiezine tips


3 april 2020

• FOTO IDEEËN VOOR BINNENSHUIS: WATERDRUPPELS

Even geen zin om nieuwe dingen te leren of aan je kennis te werken? Dan is ook dit nog een leuke activiteit om je fotografie dag mee te vullen. Vul een wasbak of bad met water en zet je camera goed neer. Door de kraan langzaam te laten druppen in het water krijg je prachtige rimpelingen in het water. Schiet je op het juiste moment? Dan zie je misschien zelfs de druppel nog wel in de lucht hangen. Door de lichteffecten in de badkamer krijg je vaak bijzondere kleuren waardoor het helemaal niet meer lijkt of je in een huis zit.

Lees meer »
21 maart 2020

• ZO FOTOGRAFEER JE DE BLOESEM

Bloesem is er helaas maar heel kort, dus je moet snel je kans grijpen als je het wilt fotograferen. Houd je omgeving daarom goed in de gaten en maak de mooiste foto’s van de bloesem met deze 6 tips!Tip 1: Kies een vroeg of laat tijdstip Vroeg in de ochtend en wat later op de avond is het licht veel zachter dan bijvoorbeeld midden op de dag. De zon staat lager en het licht is wat warmer van kleurtoon. Dat past erg mooi bij de bloesem. Een ander voordeel van vroeg op stap gaan is dat het veel rustiger is op straat!Tip 2: Gebruik een groot diafragma voor fijne onscherpte Om de achtergrond of andere bloesem takken van de boom mooi onscherp te krijgen, werk je het best met een wat lager diafragma-getal zoals f/4.0 (of nog lager). Hierdoor krijg je een kleine scherptediepte en een heerlijk zachte foto.

Lees meer »
15 februari 2020

• 5 TIPS OM BEWEGEND WATER TE FOTOGRAFEREN

Het basisbeginsel voor goede foto’s van bewegend water, zeker als het om watervallen gaat, is de juiste locatie voor de foto. Een waterval is vaak niet al te gemakkelijk bereikbaar (en dan praat ik gemakshalve maar over een flinke waterval, zoals je die in het buitenland vind; in Nederland zijn hoegenaamd geen watervallen). Wees zorgvuldig bij het uitzoeken van de locatie. Het is gemakkelijker om een waterval van onderaf te benaderen dan van bovenaf. Kijk goed hoe een route loopt. Bestudeer het licht goed om de perfecte timing voor de foto te vinden.

Lees meer »
10 januari 2020

• 5 TIPS VOOR HET FOTOGRAFEREN MET EEN GROOTHOEKLENS

Een groothoeklens of ‘wide angle lens’ heeft een grote beeldhoek, een hoge lichtsterkte en een relatief korte scherpstelafstand. Dit geeft jou zowel handige als creatieve mogelijkheden bij portretten, reportages, interieur, architectuur, journalistieke momenten of een landschap. Lees deze 5 tips voordat je gaat fotograferen met een groothoek objectief! Tip 1: Let op eventuele lensflares Door de grote beeldhoek en de bolling van de lens, heb je bij een groothoek eerder last van lensflares op een zonnige dag of wanneer er een lamp in jouw richting schijnt. Soms geeft het extra sfeer, maar het is niet altijd de bedoeling dus let hierop tijdens het fotograferen! Door je camera een klein stukje meer naar links of rechts te draaien of ‘m wat naar beneden te kantelen, kun je het vaak al voorkomen. Gebruik de bijbehorende zonnekap van je lens of houd bijvoorbeeld even je hand iets boven de lens om de lichtstraal te blokkeren.

Lees meer »
30 december 2019
26 december 2019

• Vuurwerk fotograferen?

Ga niet uit de hand fotograferen, maar gebruik een statief. Als je uit de hand fotografeert is de kans op onscherpte en overbelichting zeer groot. Onderbelichting levert een zeer donkere foto op die niet bruikbaar is. Een goed belichte foto zal vanwege de lange sluitertijd zeer waarschijnlijk onscherp zijn vanwege bewegingsonscherpte. Met de meeste camera’s kun je niet goed uit de hand fotograferen in het donker. Tenzij je een hoge lichtgevoeligheid (ISO) kiest in combinatie met een snelle sluitertijd. Maar dat heeft niet echt de voorkeur, omdat voor het uiteenspattende siervuurwerk een lange sluitertijd het mooist is. En daarvoor heb je echt een statief nodig.Vermijd de automatische stand Ben je van plan de automatische stand van je camera te gebruiken? Niet doen! De camera zal dan gaan flitsen en dat heeft geen effect, want het vuurwerk geeft zelf al licht. Bovendien zal de camera door de flits kiezen voor een korte slutiertijd, waarbij je alleen het allerfelste vuurwerk zult terugzien en de rest zwart is. Je kunt je camera het beste in de P-, M- of BULB-stand zetten. De laatste twee standen hebben de voorkeur, maar dan moet je camera daar natuurlijk wel over beschikken. Zet de flitser uit Gebruik nooit een flits als je vuurwerk wilt fotograferen. Zoals uitgelegd bij tip 2 heeft dat geen enkele zin. Zet de flitser op je camera dus uit. Dit is vooral van belang als je camera geen P-, M- of BULB-stand heeft. Als de flits uit staat, zal de camera automatisch kiezen voor een lange sluitertijd. Kies een lange sluitertijd Een mooie vuurwerkscene duurt enkele seconden. Een normale sluitertijd is vaak te kort, mede omdat het lastig is om te bepalen wanneer een vuurwerkexplosie het mooist is. Juist de beweging van siervuurwerk is mooi om terug te zien en dat kun je alleen vastleggen met een lange sluitertijd. Een sluitertijd van een seconde of drie is een mooi uitgangspunt. Langer kan ook; je krijgt dan meerdere vuurwerkexplosies in één foto te zien.  Het lastige van vuurwerk is dat je nooit weet waar en wanneer een explosie van siervuurwerk zich voordoet (en hoe lang dit duurt). Maar de BULB-stand is de perfectie oplossing. Je start de opname en wacht tot het juiste moment. Wanneer er een mooie vuurpijl te zien was, stop je de opname. Dit kun je het beste doen met een afstandsbediening, zodat je de knop van de camera niet continu hoeft in te drukken. Heeft jouw camera geen BULB-stand, dan is er nog een alternatieve methode: dek de lens af met de lensdop of een stuk zwart papier tussen twee vuurpijlen door. Zo voorkom je overbelichting en registreert de camera alleen de juiste momenten.Speel met de diafragmawaarde Vuurwerk geeft behoorlijk wat licht af, dus je hoeft niet voor de volle lensopening te kiezen (zoals f/2.8 of 3.5). Sterker nog, kies liever een kleinere lensopening (oftewel grotere diafragmawaarde), zoals f/8 tot f/11 De camera zal dan vooral het felle vuurwerk registreren en minder andere lichtbronnen (zoals straatverlichting). Bovendien zorgt de kleinere lensopening voor meer scherptediepte, zodat zowel vuurwerk dichtbij en veraf scherp op de foto komt. Zie ook het artikel over diafragma. Gebruik een afstandsbediening Gebruik indien mogelijk een afstandsbediening. Het indrukken van de ontspanknop van de camera (waarmee de opname gestart wordt) leidt tot een beetje beweging en trillingen en dit kan in de opname te zien zijn (bewegingsonscherpte). Wanneer je een afstandsbediening gebruikt heb je hier geen last meer van. Bovendien kun je de afstandsbediening in de voering van je jas bedienen, zodat je het niet koud krijgt. Er bestaan ook draadloze afstandsbedieningen waarmee je je camera op afstand kunt bedienen. Dan kun je je camera eventueel zelfs vanuit huis bedienen.Kies een lage ISO-waarde Zoals gesteld bij tip 6 geeft vuurwerk behoorlijk wat licht. Het is daarom een misverstand dat je je camera op een hoge lichtgevoeligheid (zoals ISO 1600) moet instellen omdat het donker is. Zeker als je een lange sluitertijd gebruikt, kan de camera prima uit de voeten met ISO 100 of 200. Gebruik alleen een hogere waarde als je de omgeving ook goed wilt belichten of bijvoorbeeld geen statief gebruikt. Scherpstellen kan een probleem zijn in het donker, vooral bij camera’s die op dit vlak wat trager zijn. Stel in dat geval scherp op een licht punt (nabij het vuurwerk) en zet de camera daarna op handmatige scherpstelling. Bij spiegelreflexcamera’s kun je dit op de lens instellen (MF in plaats van AF). Bij compactcamera’s moet je hiervoor het menu induiken. Kies een mooi standpunt Een goed standpunt is essentieel. Direct bij de voordeur fotograferen is waarschijnlijk niet zo mooi, omdat je dan ook grote delen van de straat op de foto krijgt. Het mooiste schouwspel speelt zich af in de lucht, dus kies een locatie waar je goed zicht hebt op de lucht. Wat ook meespeelt is de mate van activiteit en het gebruikte vuurwerk. Waarschijnlijk kun je je dit van vorig jaar nog wel herinneren, maar indien niet, kan dan kort na middernacht waar het mooiste vuurwerk te zien is. Dan kan ook een buurt verderop zijn. Misschien is er in jouw stad of dorp ook wel een speciale locatie waar siervuurwerk wordt afgestoken. Het fotograferen van de lucht ligt voor de hand, maar ook de combinatie met een object (zoals een gebouw) kan mooi zijn. Het type lens dat je het beste kunt gebruiken is mede afhankelijk van het standpunt (dichtbij of ver af).Ga vroeg op pad Naarmate de nacht vordert zal er steeds meer rook blijven hangen. Dat komt zowel door sier- maar ook door knalvuurwerk. Die rook is terug te zien in foto’s en zorgt voor een mistige waas. Wacht dus niet te lang met het fotograferen, maar ga er kort na middernacht op uit.Wees voorzichtig Ieder jaar vallen er weer vuurwerkslachtoffers, zowel onder afstekers als omstanders. Ook goedgekeurd siervuurwerk kan omvallen en de verkeerde kans op schieten (en ontploffen). Als je geen vinger(s) of oog wilt missen, wees dan voorzichtig. Kies een veilige locatie, blijf alert en gebruik een vuurwerkbril. Ga zeker niet zelf vuurwerk afsteken én fotograferen tegelijk. En fotograferen, vuurwerk afsteken en alcohol is ook geen goede mix voor geslaagde foto’s. Bekijk het youtube filmpje op de website 

Lees meer »

FOTOGRAFIEZINE nieuwtjes

• NIKON D780 AANGEKONDIGD

De Nikon D780 is de lang verwachte opvolger van de D750. Waar de D750 al een geweldige instap full frame camera was, gaat de D780 een stapje verder. Deze full frame spiegelreflexcamera combineert de voordelen van een DSLR met alle technologie van nu. Kortom, een professionele en moderne FX camera.

Lees meer »

Zo-doe-je-dat

                                                             April 2020


Hoe Fotografeer Je Creatief met Waterdruppels? 

Wil jij weten hoe je creatief kan fotograferen met waterdruppels? in deze video: Hoe Fotografeer Je Creatief met Waterdruppels?

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Zoom.nl video: Klassieke belichtingsvalkuilen

30.820 weergaven
 
 
 
 
 
Gepubliceerd op 17 okt. 2011
ABONNEREN 7,7K SUBSCRIBED UNSUBSCRIBE
In de meeste situaties doet de belichtingsmeter op je camera uitstekend zijn werk en krijg je mooi belichte foto's. Toch zijn er klassieke valkuilen. Als je onderwerp heel erg donker is, of juist heel licht (bijvoorbeeld strand/sneeuw). Je moet zelf de belichtingsmeter in de camera corrigeren. Marcel Scholing van de Fotovakschool leert je in deze Zoom.nl-video hoe je dat doet en geeft praktische tips voor perfect belichte foto's.

Fotografie  agenda


27 maart 2020

• OVERZICHT BEURZEN 2020

Sommige evenementen of tentoonstellingen worden eens in de 2 jaar georganiseerd. Daarom staan deze fotografie evenementen dit jaar niet op het programma, maar kun je ze volgend jaar wel weer bezoeken! Hieronder vind je een paar van deze evenementen die zeker niet vergeten mogen worden in 2020.

Lees meer »

Vanwege de maatregelen tegen het coronavirus zijn veel musea en andere locaties gesloten. Kijk bij een bezoek aan een tentoonstelling altijd eerst op de website van de locatie of deze open is.


Fotografie info