Home » JO&GO » FOTOZINE » • Wat is witbelans ?

• Wat is witbelans ?

Gepubliceerd op 10 december 2017 14:52

Wat is witbelans ?

De term witbalans is één van de meeste abstracte in de foto- en videowereld. Veel amateur fotografen en filmers begrijpen niet exact wat dit inhoud. Dat is lastig, want het verklaart waarom foto’s (en videos) soms een verkeerde kleur hebben – bijvoorbeeld te blauw (koel) of rood-oranje (warm). De onderstaande infographic maakt het fenomeen witbalans inzichtelijk door van rood naar blauw (en alles er tussenin) aan te geven waar het voor staat – en hoe het overeenkomt met het aantal graden Kelvin (waarin de witbalans meestal wordt uitgedrukt).

Iedere lichtbron heeft z’n eigen kleur. Kaarsen, een zonsondergang en een tl-buis stralen allemaal ander licht uit en de camera weet dat soms niet uit zichzelf te onderscheiden. Je kunt dan de witbalans handmatig instellen op een bepaalde witbalans. Ook kun je bij veel gevorderde camera’s handmatig een kleurtemperatuur in graden Kelvin instellen. In de infographic zie je hoe deze witbalans-standen overeenkomen met de kleur die een bepaald type licht uitstraalt.

Automatische witbalans

De automatische instellingen zorgt er uiteraard voor dat de witbalans automatisch wordt ingesteld aan de lichtomstandigheden die de camera herkent. Dit is een goede stand omdat het in veel situaties best goed werkt. Vaak kun je echter in andere witbalans standen een iets beter resultaat behalen.

Gloeilamplicht/kunstlicht

Dit is een stand die je kunt gebruiken binnenshuis wanneer je bij gloeilamplicht of normaal lamplicht een foto maakt. Het zorgt ervoor dat de foto wat koeler wordt omdat de foto anders snel een oranje gloed krijgt.

TL-licht (Fluorescerend)

Deze stand is voor wanneer je met tl-verlichting fotografeert. Je ziet dit vaak in kantoren en ziekenhuizen. Met deze stand compenseer je het koele licht dat tl-verlichting met zich meebrengt.

Daglicht/zonlicht

Dit is een instellingen voor als je buiten aan het fotograferen bent bij normaal daglicht. Deze instelling kun je niet terugvinden op alle camera’s omdat de witbalans “vrij normaal” wordt ingesteld in deze stand.

Bewolkt

De naam zegt het al, dit is een ideale stand wanneer je aan het fotograferen bent op een bewolkte dag. Deze stand zorgt ervoor dat alles een wat warmere kleur krijgt.

Flits

De flitsstand is wanneer er weinig belichting is en je een foto maakt met een flitser. Deze instelling zorgt ervoor dat de juiste witbalans wordt gekozen bij een slecht belichte scène en compenseert het koelere licht wat uit de flitser komt.

Schaduw

Een locatie met veel schaduw zorgt vaak voor een koel belichte (blauwere) foto. Dit is een instelling om de kleuren wat meer op te warmen terwijl je objecten in de schaduw fotografeert.


«   »