Home » JO&GO » FOTOZINE » • 5 Sportfotografie tips voor mooiere sportfoto’s

• 5 Sportfotografie tips voor mooiere sportfoto’s

Gepubliceerd op 18 november 2017 19:57

 

5 Sportfotografie tips voor mooiere sportfoto’s

Sportfotografie is een onderwerp waar relatief weinig over geschreven wordt. Dit is ten onrechte, want ieder weekend staan er tienduizenden ouders langs de sportvelden hun kinderen te fotograferen. Soms met succes, maar ook vaak met een teleurstellend resultaat. In dit artikel vind je 5 tips voor sportfotografie die ervoor zorgen dat ook jouw sportfoto’s beter worden.

1: Winnen van de automatische stand

Sluitertijd, diafragma, en ISO-waarde. De toverwoorden om alles zelf in te kunnen stellen. Zorg dat die basiskennis aanwezig is en de eerste stap vooruit is gezet. Leer zelf je instellingen te bepalen. De automatische stand doet wat het wil. Dat kan goed gaan maar vaak kan het beter. Ter vergelijk 2 foto’s, waarbij de eerste foto gemaakt is op de automaat en de tweede foto handmatig ingesteld is.

2: Middelste scherpstelpunt

Bij veel camera’s kan je het scherpstelpunt instellen. Het advies is om alleen het middelste scherpstelpunt te gebruiken en dit ook ‘vast te zetten’, zodat je zeker weet dat het niet per ongeluk verplaatst wordt. Met de automatische scherpstelpunt selectie van de camera zal je ontdekken dat de camera vaak niet op de actie scherpstelt. Dit levert direct een mislukte foto op.

3: Kies je standpunt goed

Kies het juiste standpunt. Bij voetbal is dit vaak laag, zittend op de grond. Naast het juiste standpunt om de sporter goed (close) in beeld te krijgen is ook de omgeving en dan vooral de achtergrond belangrijk. Let op met drukke reclameborden langs een veld (zoals de 2e foto hierboven) of met een muur in een sporthal. Zorg dat de sporter ‘los staat’ van de achtergrond.

4: Foto’s beoordelen

Al wat sportfoto’s gemaakt? Vergelijk deze dan eens met ander foto’s. Op internet kunnen we tegenwoordig heel makkelijk alles terugvinden. Je gemaakte foto’s kritisch (laten) beoordelen en zien hoe andere fotografen actie en emotie in beeld brengen zal je zeker helpen om aansprekende en opvallende foto’s te gaan maken.

5: Voorbereiden is heel belangrijk

Zorg dat je de sport kent. Welke atleet loopt vooraan en kan gaan winnen? Welke voetballer gaat dribbelen en wie speelt gelijk over? Fietst de wielrenner op een rechte weg of juist lekker plat door de bocht? Zo maar een paar voorbeelden waardoor je met een opvallende foto thuis kan komen. Kijk ook naar de emotie momenten, een teleurgestelde sporter in plaats van de juichende doelpuntenmaker. Bereid je voor op wat er kan gebeuren en blijf geconcentreerd.


«   »