Home » JO&GO » FOTOZINE » • Het reflectiescherm

• Het reflectiescherm

Gepubliceerd op 3 september 2017 12:24

Het reflectiescherm

Het voordeel van een reflectiescherm boven een flitser is dat je de lichtval vooraf kunt beoordelen én beïnvloeden door het scherm in een andere positie te plaatsen. Bij flitslicht heb je daarvoor een losse flitser met draadloze aansturing en een statief nodig. Ook kun je met alle sluitertijden werken – handig als je camera niet over korte-tijdensynchronisatie beschikt.

Natuurlijk kleven er ook nadelen aan zo’n scherm. Als je geen assistent (of een statief dat je weer moet meezeulen) tot je beschikking hebt, sta je krampachtig met het scherm in de ene hand en je camera in de andere te manoeuvreren. In een drukke menigte is zo’n scherm geen aanrader, en bij harde wind evenmin. Er moet natuurlijk ook licht zijn om te weerkaatsen (strijklicht of tegenlicht dus) en bij getint licht (zoals zonlicht dat door gebladerte valt) neemt het gereflecteerde licht de kleur van dat licht over. Bij heel felle zon is zo’n scherm oncomfortabel om tegenaan te kijken voor je model. Tot slot is het erg oppassen geblazen voor ongewenste reflecties in brillen en met name zonnebrillen: bij een flits zie je dan een klein lichtpuntje in de bril, maar bij een metallic reflectiescherm krijg je een groot glimmend oppervlak in beeld.


«   »