Home » JO&GO » FOTOZINE » • 8 tips voor fotografen in een creatieve dip

• 8 tips voor fotografen in een creatieve dip

Gepubliceerd op 21 oktober 2016 18:59

 

8 tips voor fotografen in een creatieve dip

 

 

 
 

1. Verander je perspectief

Probeer eens niet te kijken naar je onderwerp, maar je erin te verplaatsen. Hoe voelt het om dat onderwerp te zijn? Wat zie en ervaar je vanuit dit perspectief? Probeer dit gevoel vast te leggen met de camera en je zult zien, dat er hele andere beelden verschijnen.

 

2. Fotografeer onscherpte

Stel eens een keer niet scherp op je onderwerp! Stel scherp op iets anders, of draai de scherpstelring helemaal naar de onscherpte, zodat er alleen nog maar kleurvlakken overblijven. Succes gegarandeerd!

3. Laat beweging zien

Fotograferen met lange sluitertijden levert altijd verrassende beelden op. Als je fotografeert met lange sluitertijden en je laat het statief eens thuis, krijg je nog meer onscherpte door de bewegingen van je hand. Je kunt dit nog meer overdrijven, door te springen of te rennen wanneer je een foto neemt. Heb lef en durf het eens anders te doen!

4. Experimenteer met overbelichting

Door je foto expres over te belichten, kunnen er hele bijzondere beelden ontstaan. Experimenteer naar hartenlust met halve, hele, dubbele of driedubbele stops overbelichting en je zult verrast worden door de resultaten!

 

5. Kijk voorbij je onderwerp

Een bloem is een bloem, maar het is ook een kleur, een vorm, een omtrek, een structuur, een lijn. Ga eens op ontdekkingstocht en zie wat je onderwerp je allemaal te bieden heeft. Door dit aspect in je foto te benadrukken, ontstijg je het onderwerp.


6. Zie iets anders in je onderwerp

Met een beetje fantasie kun je allerlei andere dingen in je onderwerp zien. Bijvoorbeeld een lichaam in een boomstam, een landschap in een stuk hout, een gezicht in de wolken. Als je hiernaar op zoek gaat, zal je steeds meer dingen ontdekken!

 

7.  Geef betekenis aan je onderwerp

Als je aan je onderwerp een andere betekenis geeft, kijk je er op een heel andere manier naar en kun je het ook anders vastleggen. Een onderwerp kan bijvoorbeeld een symbool zijn, zoals een sleutel die staat voor toegang. Een bepaalde compositie kan staan voor eenzaamheid of vriendschap en een lijn voor duidelijkheid of onzekerheid.

 

8. Kijk zonder oordeel

Wij zijn geneigd om alleen te kijken naar dingen die we mooi vinden en dat leggen we ook graag vast. Als je zonder oordeel kijkt, is er geen mooi of lelijk. Alles is wat het is. Als je zonder oordeel kunt fotograferen, zal je merken dat je opeens ook hele andere dingen vast gaat leggen.


«   »