Home » JO&GO » FOTOZINE » • 6 tips voor paardenfotografie

• 6 tips voor paardenfotografie

Gepubliceerd op 4 april 2016 12:00

1 Apparatuur

Je kunt met elke camera en objectief een foto maken van een paard, echter is net zoals bij andere onderwerpen binnen de fotografie het één net geschikter als het ander. Neem bijvoorbeeld het objectief dat je kiest. Wanneer je een portretfoto van een paard met een groothoek maakt, zal je zien dat de verhoudingen totaal niet meer kloppen. Het paard heeft ineens een hele grote neus en kleine oren. Heel grappig om je eens mee bezig te houden, maar je maakt er niet de écht mooie plaatjes mee. Daarvoor is het bij paardenfotografie essentieel om genoeg bereik te hebben. Voor de minste vertekening raden wij daarom een minimale brandpuntsafstand van 200mm aan. Daarnaast is het bij het fotograferen van paarden ook veiliger om van een afstand foto's te maken; het blijven natuurlijk onvoorspelbare dieren.

2 Locatie

Of je nu paarden fotografeert op een wedstrijd of een paard in de weide, altijd geldt dat een rustige achtergrond uiterst belangrijk is voor een mooi resultaat. Probeer reclameborden, mesthopen, hekwerken en alle andere storende objecten zoveel mogelijk te vermijden op de achtergrond. Bepaal voordat je gaat fotograferen wat de beste achtergrond is in de situatie waarin je fotografeert en neem aan de hand daarvan jouw positie en de plek vanuit waar je fotografeert aan.

Op locatie is natuurlijk nog mooier zoals in een bos.

3 Liggen

Veel fotografen blijven staan tijdens het fotograferen, maar bij paardenfotografie levert een zo laag mogelijk standpunt vaak de mooiste plaatjes op. De paarden komen meer los van de achtergrond en je kijkt meer tegen ze op waardoor ze nog meer kracht uitstralen op de foto. Toch zijn er ook situaties waarin je met een hoog standpunt een mooi resultaat kunt bereiken. Bijvoorbeeld in een rijbak: je kunt dan door het hoge standpunt alleen maar zand op de achtergrond krijgen, wat een leuk effect kan geven. Even terugblikkend op tip 2 kan je positie, of je staat, zit of ligt ook helpen bij het vermijden van een storend object op de achtergrond.

Zo vlak over de grond kun je ook een stukje voorgrond meenemen in je foto. Dit zorg voor diepte.

4 Sluitertijd, Diafragma en ISO

Paarden zijn snel en onvoorspelbaar, daar zal jij jouw camera-instellingen op moeten aanpassen. Bij het fotograferen van paarden houd je bij voorkeur een snelle sluitertijd van minimaal 1/500s aan. Wil je zeker zijn dat je geen bewegingsonscherpte krijgt bij het maken van bewegingsfoto's? Dan is het beter om een sluitertijd van 1/1000s of sneller aan te houden. Hierbij weet je zeker dat je het paard goed op de foto bevriest. Kies daarnaast voor een groot diafragma zoals F2.8 of F4 en indien je diafragma niet groter kan voor fF5.6. Met een groot diafragma bereik je namelijk makkelijker een kleinere scherptediepte, waardoor de achtergrond onscherp wordt en het paard nog meer van de foto springt. De ISO stel je als laatst in en houd je zo laag mogelijk, om ruis te voorkomen.

Zorg voor een hele snelle sluitertijd met snelle beweging.

5 Kies het juiste moment.

Bij paardenfotografie draait alles om het fotograferen van het juiste moment. Een paard met zijn oren naar achter, een paard dat heuvelafwaarts staat, een paard dat in een dalende beweging zit tijdens de stap, draf of galop: dat soort momenten zijn allemaal niet zo charmant. Bij het fotograferen van paarden is het van belang om het krachtigste moment vast te leggen. Dat is voor een paard een voorwaartse / opwaartse beweging. In de galop bijvoorbeeld het moment wanneer ze een achterbeen naar voren bewegen en vervolgens met de voorbenen maaien in de lucht. Doordat je camera iets vertraging heeft tussen het moment dat je op de ontspanknop klikt en er daadwerkelijk een foto wordt gemaakt zal je het mooiste moment op de foto krijgen door nét voor het hoogtepunt de foto te maken.



Het timen van het juiste moment kan erg lastig zijn en vergt zeker in het begin veel oefening. Je kunt er ook van kiezen om de burst mode (continue opnamen met hoge snelheid) op je camera te gebruiken, het nadeel hiervan is dat je daardoor soms juist het mooiste moment mist doordat je camera dan net geen foto maakt of je geen foto's meer kunt maken omdat je buffer vol zit. Het leren timen van het juiste moment heeft veel voordelen en oefening baart kunst!

6 Experimenteer

Ga ook eens wat dichterbij het paard staan of probeer het paard eens anders te bekijken. Het kan namelijk erg mooi zijn om specifieke elementen van het paard te benadrukken op de foto. Kijk bijvoorbeeld eens goed naar de neus, de hoeven, de vacht of de manen van een paard. Ook zal het je opvallen dat elk paard een hele andere uitstraling heeft, het is een kunst om dit goed tot zijn recht te laten komen op de foto. Tot slot kan het bijzonder mooi zijn wanneer het wat kouder is en een paard hard heeft gewerkt; je zal dan het stoom van het paard af zien komen, met tegenlicht kun je dan prachtige foto's maken.


 »